گهواره تمدن

تمدن فراموش شده امپراتوری ایران

گهواره تمدن

تمدن فراموش شده امپراتوری ایران

اولین انیمیشن جهان

م - وفادارنژاد | پنجشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۱، ۰۳:۲۷ ب.ظ

 

اولین «انیمیشن» دنیا در شهر سوخته در نزدیکی شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان که بهشت باستان‌شناسان نامیده می‌شود، کشف شد. البته این شیء در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و اگر سری به این موزه بزنید این شیء باقی مانده از تمدن قدیم ایرانیان را می‌بینید.

شهرسوخته با 150 هکتار وسعت در 55 کیلومترى زابل درحاشیه جاده زابل- زاهدان واقع و با قدمتی پنج‌هزار ساله یکی از شگفتی‌های تاریخ ایران و بهشت باستان‌شناسان نامیده می‌شود. این شهر پنج هزار سال پیش، کلان شهری در اوج تمدن و پیشرفت در هنر و صنعت بوده اما هنوز هیچ کس نام اصلی و دلیل از میان رفتن آن شهر را نمی‌داند. باستان‌شناسان حدس می‌زنند وقوع یک آتش‌سوزی مهیب یا تغییر مسیر رودخانه هیرمند، سبب متروک شدن این شهر شده‌است.

هنرمند نقاشی که جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده، توانسته‌ است در پنج حرکت، بزی را طراحی کند که به سمت درخت حرکت و از برگ آن تغذیه می‌کند. از این جام برای نوشیدن استفاده می‌شده است. ارتفاع این جام 10سانتیمتر و دهانه آن 8هشت سانتیمتر قطر دارد و روی یک پایه استوار شده است. 

تاکنون در دوره‌های پیش از تاریخ چنین تصاویری دیده نشده و برای اولین بار این تصویر در شهر سوخته پیدا شده است. در بسیاری از ظروف اشکالی را می‌بینیم که تنها تکرار شده‌اند اما حرکتی در آنها دیده نمی‌شود.
 
تحقیقات نشان داد که این نقش، قدیمی‌ترین ایده هنرمندان باستان برای ارائه تصویر متحرک و به تعبیر امروزی «انیمیشن» است.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی