گهواره تمدن

تمدن فراموش شده امپراتوری ایران

گهواره تمدن

تمدن فراموش شده امپراتوری ایران

قلعه رستم

م - وفادارنژاد | دوشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۱، ۱۱:۳۶ ب.ظ

قلعه رستم بزرگترین و با عظمت‏ترین قلعه دوران اسلامى سیستان به حساب مى‏آید که عظمت آن منطقه به آن جنبه افسانه‏اى تاریخى داده و به نام بزرگترین و نام‏آورترین شخصیت سیستان یعنى رستم نامگذارى شده است عناصر اصلى معمارى قلعه، عبارت است از: سردر ورودى که در جبهه شرقى قرار دارد برجهاى نگهبانى و تدافعى متعلق به حصار قلعه، خندق، یخدان و از همه مهمتر قسمت شاه‏نشین آن مى‏باشد. همچنین سایر تاسیسات مسکونى داخل قلعه که تا حدودى تخریب شده است.

هیبت و صلابت دروازه ورودى و 15 برج تدافعى اطراف قلعه با شکوه تمام در برابر ناملایمات طبیعت همچنان مى‏درخشد. تیرکشهاى داخل دیوار و برجها و کنگره‏هاى حصار، وضعیت دفاعى قلعه را به خوبى نمایان مى‏سازد.

عناصر ویژه ساختمان شاه‏نشین قلعه رستم:

عناصر اصلى آن شامل حیاط مرکزى، ایوانهاى شمالى و جنوبى، مجموعه‏اى از اطاقهاى مختلف در اطراف حیاط مرکزى، ساختمان حاکم‏نشین که متصل به مجموعه فوق و ساختمان امنیتى که در سه طبقه ساخته شده‏اند. در بعضى از اطاقها با قراردادن خشتها در کنار یکدیگر پنجره‏هاى زیباى مشبک مانندى را به وجود آورده‏اند که یکى از ویژگیهاى معمارى منطقه مى‏باشد.

حصار یا باروى قلعه با استفاده از وضعیت طبیعى قلعه از شرق به غرب با نقشه چند ضلعى نامنظم ساخته شده است و با توجّه به پلان موجود، قلعه بر اساس نقشه از پیش تعیین شده احداث گردیده، به طورى که ضلع شمالى قلعه بادشکن بسیار مناسبى در مقابل شدت بادهاى 120 روزه سیستان مى‏باشد.

یخدان: در بخش شرقى قلعه و روبروى شاه نشین قرار دارد که شامل یک فضاى مدور نسبتا وسیعى به ارتفاع 5 متر از سطح زمین مى‏باشد.

اصطبل: با فاصله کمى از ارگ شاه‏نشین قرار گرفته و در پشت آن ساختمان طویلى قرار دارد که در بدنه اضلاع آن آخورهایى به ردیف دیده مى‏شود.

خندق: در حال حاضر خندقى به عرض 5/7 مترکه در بعضى جاها اندازه آن تغییر مى‏کند قلعه را در برگرفته به طورى که به دلیل انباشته شدن خاک، عمق خندق چندان زیاد نمى‏باشد.

مصالح ساختمانى قلعه: شرایط اقلیمى و وضعیت آب و هوایى و موقعیت استراتژیکى منطقه معماران و سازندگان را برآن داشته که دژى مستحکم به منظور بهره‏بردارى‏هاى نظامى ـ مسکونى ایجاد نمایند. مناسب‏ترین مصالح ساختمانى آن خشت خام مى‏باشد و در بعضى موارد آثار گچ نیز در اطاقها دیده مى‏شود.

نتیجه‏گیرى: به طور کلى با در نظر گرفتن متون تاریخى و همچنین آثار باقى مانده از معمارى قلعه رستم و دقت در سفالینه‏هاى سطحى، احداث این قلعه را مى‏توان به اواسط قرون اسلامى نسبت داد که تا دوره صفویه مورد استفاده قرار گرفته است

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی